English English Polski Deutsch Austria Italy Facebook

Historie motokár v ČSSR - 2. část ...

Historie motokár v ČSSR - 2. část ...

HISTORIE MOTOKÁR V ČESKOSLOVENSKU - 2. část

 

ROK 1959  - 1960

Dá se říci, že se historie motokár v Československu datuje také přibližně od roků 1959 - 1960. První vozítka, podobná motokárám vznikly  zřejmě na Trutnovsku a  Klatovsku .

 

Tady  - jako v historii už po několikáté - se probudil v našich lidech skrytý potenciál českých hlav a um českých ručiček a přibližně v roce 1959 se začaly u nás podomácku vyrábět  tato první vozítka, kterým se postupně zdomácnil název motokára.  Začínalo se doma v garážích, dílničkách, ve strojních fabrikách pod křídly svazáckých organizací , kde byl přístup k materiálu a někde i ve Svazarmovských dílnách.

Motokáry samozřejmě neměly takovou podobu, jakou mají dnes. .Podvozky byly svařovány z různých trubek,  kola byla bantamová nebo z  malých leteckých koleček, motory byly z motocyklů, které byly dostupné na trhu. Jinde, jak už bylo řečeno, někdo využíval  Svazarmovské dílny, v některých fabrikách tuto činnost zaštiťovali svazáci  jako součást podpory mládežnického hnutí.  Začínají se jezdit prakticky všude a jezdí se se vším, co bylo k dispozici.

Podvozky se svařovaly z trubek, nebo profilů, které kdo kde sehnal.  A stejně  jako v západní Evropě, tak i u nás se motokáry začaly šířit nezadržitelnou rychlostí po celé republice.

Podle pamětníků z  ČECH  byl jedním z prvních, který v Čechách-potažmo v tehdejším Československu – postavil první motokáru, Josef Chlubna z Lanškrouna, kde toto malé vozítko představil veřejnosti. Následoval ho pak Jaroslav Pažout a postupně další nadšenci této nově vznikající motoristické disciplíny u nás.

Jedno z největších center v Čechách  bylo v motoristické líhni v Praze a dále v povodí Berounky, kde začali stavět motokáry dobřichovský Pondělník a Lisý, v Radotíně potom Kasl a Čermák, v Čáslavi to byli Heřmánek a Manna a další. Závody se jezdily v Kadani, Karlových Varech, Lanškrounu, Sedlnicích, Prachaticích, Českých Budějovicích, Dobřanech, Písku, České Lípě a dalších městech a městečkách.

Podle pamětníků ze SEVERNÍ  MORAVY  se řadí mezi první průkopníky motokár na Moravě -  ale možná i v Československu -  Artur Berger,  Oskar Kubíček, Eda Klezla a Rosťa Hanák  z Oder . Tito motorističtí nadšenci postavili  své motokáry  v roce 1959 jako  první na Severní Moravě. Spolu s dalšími závodními stroji motokárových  průkopníků se představili  jízdami -  u nás se tomu říkalo "guláš závodu" -   na starém fotbalovém hřišti v Odrách. I když technické literatury ohledně motokár bylo poskrovnu, nikdo nečekal, že během tří let  dojde k tak enormnímu rozvoji tohoto sportu.

Artur Berger z Oder nedaleko Nového Jičína  

na Moravě používali jezdci ve předu malá kola 12 x 4" a v zadu 3,5 x 8"

V Severomoravském kraji se pak po Odrách objevilo několik  dalších průkopníků této motoristické disciplíny, jako například Svazarmovci z Olomouce, Opavy, Nového Jičína, Havířova, Litovle, Šumperka, Vsetína, Zábřehu na Moravě Přerově , Králíkách  a dalších. Mezi úspěšné jezdce této doby patřili, Svatopluk Fuksa,Vojtěch Petřík,  Jiří Tomeček, bratři Coufalové z Litovle,Pavel Kyselý z Mořkova, Zdeněk Šebesta z Nenakonic  a  další.

Zdeněk Šebesta s věncem na krku ...

Na JIŽNÍ MORAVĚ je považovaný za průkopníka motokár  a  také jeden  z  nejlepších motokárových reprezentantů Československa tehdejší doby Lubomír Bedřich ze Znojma.   Samozřejmě i v Brně, ve Slavkově u Brna, Vyškově a dalších místech na Jižní Moravě  vzniklo několik dalších part nadšenců této nové motoristické disciplíny.

Lubomír Bedřich ze Znojma

Také na SLOVENSKU  se podle některých pamětníků začaly objevovat první vozítka - motokáry  - kolem roku 1960 a první oficiální motokárové závody na Slovensku se začaly jezdit v roce 1962 v Piešťanech. V následujících letech samozřejmě také na Slovensku došlo k velkému rozmachu této motoristické disciplíny a kromě Piešťan vznikaly centra motokár a  pořádaly závody v Košicích, Nitře, Martině, Bánovcích nad Bebravou, Považské Bystrici, Žiaru nad Hronom, Handlové, Bratislavě , Žilině, Bojnicích a dalších místech. Průkopníky v té době  byli  Vladimír Žák, Béla Roták, Tibor Straka, Fero Valovič, Mikuláš Fridrich, Imrich Zimányi a další. V té době v tehdejší Dukle Nitra působili Tibor Solnica, Dušan Korman a také Moravák  Zdeněk Šebesta - rodák z Nenakonic nedaleko Olomouce, který byl v té době v Dukle Nitra na vojně. V letech 1990 - 1995  byl potom Zdeněk Šebesta prezidentem Asociace kartingu ČSFR a ČR a v letech 1973 - 1981 byl ředitelem mezinárodních závodů motokár Grand prix Sigma.


 


icon Jan Strnadl icon 15.7.2020, 17:02 icon 222x icon 0x

Galerie k článku (6)


Komentáře (0)

Zatím žádný komentář. Buďte první.

Pro komentování se prosím přihlašte.


Čtěte také...

1. závod Mistrovství Evropy KZ + KZ2 - Adrie ...

1. závod Mistrovství Evropy KZ + KZ2 - Adrie ...

V italské Adrii se o nadcházejícím víkendu rozjede také konečně letošní seriál FIA Mistrovství Evropy...

icon Vráťa Ondráček icon 13.8.2020, 23:19 icon 38x icon 0x

Tři české formulové naděje v letošní sezoně ...

Tři české formulové naděje v letošní sezoně ...

Jistě mnozí z vás ví, že valná většina současných pilotů Formule 1 si prožila své začátky v motokárovém sportu. U...

icon Vráťa Ondráček icon 11.8.2020, 23:50 icon 254x icon 0x

3. závod MP + MSR 2020 - Bruck - výsledky ...

3. závod MP + MSR 2020 - Bruck - výsledky ...

Společný seriál Moravského poháru a Mistrovství Slovenské republiky pokračoval o tomto víkendu (7.8. - 9.8.2020) třetím závodem na...

icon Vráťa Ondráček icon 10.8.2020, 21:43 icon 197x icon 0x