English English Polski Deutsch Austria Italy Facebook

Historie motokár v ČSSR - 3. část ...

Historie motokár v ČSSR - 3. část ...

3. část - Historie motokárového sportu v ČSSR  v letech 1962 až 1966

Vůbec jeden z prvních oficiálních  závodů, který se uskutečnil v Čechách a který měl charakter motoristického podniku  jak  známe v dnešní době,  byl závod v Karlových Varech v roce 1962.  Závodní stroje byly osazené motory, které v té době byly běžně k dispozici - t.j. motory značek  ČZ "B" a "C", Sachs, DKW, Jawa 175 a 250 ccm a dalšími. V tomto prvním závodě zvítězil domácí závodník Dudek s motorem Jawa-ČZ, před Čermákem a Kaslem z Radotína, kteří jeli motory ČZ 150 ccm "C". Tehdejší pražské družstvo  Kovodílo  začalo velmi podporovat nový motokárový oddíl, který v Praze vznikl. Jezdci tohoto oddílu tak získali silné technické zázemí, kterého náležitě využili a dlouho neměli konkurenci. Nepochybně velký podíl na to měl i jejich vedoucí pan Šípek - bývalý úspěšní silniční  motocyklový závodník. Silnou pozici získávají také ve Středočeském kraji jezdci z klubů Svazarmu při leteckých továrnách Rudý Letov a Avia. Využívají silné strojírenské zázemí těchto podniků  a zkušeností  konstruktérů těchto firem při úpravách jak motorů, tak i podvozků. Motoráky těchto jezdců jsou v rámci republiky na vysoké úrovni.

Zájem o motokáry je obrovský. Stát si uvědomuje, že tohoto zájmu se dá využít  i jako jeden z nástrojů pro upevňování své politické ideologie a tak se motokárový sport dostává pod správu Svazarmu. Jsou vytvořena jednotná pravidla  a propozice pro stavbu motokár, pravidla pro postavení tratě a zajištění její bezpečnosti pro první oficiální závody. Tato první československá pravidla byla prakticky převzata z mezinárodních řádů, samozřejmě uzpůsobená domácím možnostem a podmínkám. Prakticky tak oficiální závodění začíná krajskými přebory. Zájemců o závody je takové množství, že musí být  uspořádány kvalifikační závody, které určují, kdo krajský přebor pojede. Například Praha měla 70 registrovaných závodníků, Středočeský kraj 100 jezdců, Východočeský 120 a v jiných krajích jich bylo buď podobné množství, nebo někde i více. Nastala situace, kterou nikdo nečekal. Svazarm tuto situaci nezvládl podchytit organizačně - motokáry byly na okraji jeho zájmu a podpory.  S touto svojí pasivitou k motokárám  zavinil stagnaci  této disciplíny v jejím vývoji. Na rozdíl od našich zahraničních sousedů  v  tehdejším NDR, SSSR, Maďarsku a Polsku, kde tento sport podporovali a nám ujížděl vlak nejen vzhledem k tehdejšímu západu, ale i vzhledem k těmto nám "bratrským" zemím. Tam měly motokáry podporu a tyto čtyři země se domluvily a začínají pořádat v každé zemi společný závod pod názvem Pohár zemí socialistického tábora. U nás se jezdí nanejvýš krajský přebor a start jezdce v cizím kraji se dokonce trestá zákazem sportovní činnosti. Neorganizuje se žádné mistrovství republiky a dokonce jsou přísně zakázány starty našich závodníků v zahraničí a ani k nám zahraniční jezdci závodit nesmějí.

Situaci se snaží zachránit v roce 1964 redakce časopisu Mladý svět, který vypisoval každým rokem Pohár Mladého světa. Motokáristé ho začali vnímat jako neoficiální mistrovství republiky,. O účast v tomto závodě byl   samozřejmě velký zájem  a  Pohár Mladého světa  se stal velmi populární. Ovšem tato iniciativa Mladého světa nenachází pochopení u zkostnatělého myšlení funkcionářů Svazarmu a tak se v roce 1966 v Pacově  jede poslední ročník tohoto Poháru Mladého světa.

I přes velkou jezdeckou základnu a velké množství postavených motokár  nastává v   motokárách  u nás po organizační stránce tak trochu "mrtvé období" a  této populární motoristické disciplíně zůstávají věrni jenom skalní příznivci.

O závody motokár ze strany jezdců byl veliký zájem a dalo by se očekávat, že to pomůže jeho rozvoji. Opak byl ale pravdou. Nebývale velký zájem o motokáry v následujících letech podlehl chaosu v organizování soutěží a nastala obrovská stagnace ve vývoji této motoristické disciplíny. Přesto, že se organizovaly závody Krajských přeborů a mistrovství Čech a Moravy, stagnace vývoje motokárového sportu byla citelná. Od posledního neoficiálního závodu mistrovství republiky  pod názvem Pohár Mladého světa uplynuly dlouhé 4 roky. V období než byl uspořádán první oficiální závod mistrovství  ČSSR,  a to v roce 1970, tak nám motokárová Evropa ujela o pořádný kus, hlavně po stránce technické. Rok 1970 byl pro náš motokárový sport  přelomový a jeden z nejdůležitějších roků  v jeho historii vůbec. Kromě jiného bylo nejdůležitější  i to, že konečné pořadí mělo určit oficiálního mistra ČSSR a také zajistit další pořadí pro případné určení jezdců , kteří by mohli jednou reprezentovat republiku v zahraničí.

V  roce 1970  se tedy utkalo poprvé 28 nejlepších jezdců z Čech, Moravy a Slovenska o titul mistra ČSSR. Motokáry, na kterých jezdci v té době jezdili, byly osazeny motocyklovými motory, které byly v té době k mání a které se po druhé světové válce v Československu vyráběly.  Nejvíce byl zastoupený motor ČZ "C" a to jak v třírychlostním provedení, tak čtyřrychlostní model SCOT. Dále se používaly dvouvýfukové motory Jawa-ČZ, jednovýfukové ČZ a dokonce se už objevily motory ze zahraničí  - německé MZ.  

Pokud jde o podvozky, tak tam se objevilo několik konstrukčních stylů. Zatímco jezdci z Čech jezdili na malých  kolech o rozměrech 12 x 4", na Moravě používali jezdci ve předu malá kola 12 x 4" a v zadu 3,5 x 8". Také posed na motokárách byl mezi jezdci Čech a Moravy odlišný. Zatímco závodníci z Čech seděli v motokárách poměrně zpříma a nataženýma nohama na pedály - viz foto ...

jezdci z Čech jezdili na malých  kolech o rozměrech 12 x 4"

... tak ezdci z Moravy obvykle seděli se skrčenýma nohama  na dozadu skloněných sedačkách.  Od tohoto posedu pak vznikl pro tento druh motokáry název "lehátko". 

Pavel Kyselý z Mořkova

Rozdílnost tehdejšího konstrukčního  pojetí  stavby podvozků byla opodstatněná.  Například volba rozměrů pneumatik byla z velké části ovlivněna kvalitou vozovek, na kterých tehdy jezdci trénovali a kvalitou povrchu tratí, na kterých se závody jezdily.  Dalším  důležitým faktorem potom byla možnost  nabytí těchto pneumatik. Rozhodující však bylo, že řada motokár byla velice dobře konstrukčně propracována.

Pozadu nezůstává ani Slovensko, kde roste zájem o závody motokár a i tam pořádají závody na všech úrovních od Krajských přeborů až po Mistrovství ČSSR se stejným nadšením a zápalem, jako v Čechách a na Moravě. Například v  Košicích, Nitře, Martině,Bánovcích nad Bebravou, Považské Bystrici, Žiaru nad Hronom, Handlové, Bratislavě , Žilině, Trebaticích, Žabokrekách, Lučenci, Bojnicích a dalších místech. Postupem času se i slovenští závodníci začínají prosazovat i v závodech mistrovství ČSSR, jak nám dokumentují následující dobové fotografie.

Jan Strnadl - Olomouc


 


icon Jan Strnadl / V.O. icon 24.7.2020, 5:37 icon 2852x icon 0x

Galerie k článku (8)


Komentáře (0)

Zatím žádný komentář. Buďte první.

Pro komentování se prosím přihlašte.


Čtěte také...

Pořadí týmů po 1. závodu FIA ME ...

Pořadí týmů po 1. závodu FIA ME ...

Po prvním závodu FIA ME motokárových kategorií OK a OK JUnior, který se jel ve španělské Valencii, se také můžeme podívat na...

icon FIA / V.Ondráček icon 28.3.2024, 5:07 icon 80x icon 0x

Výsledky 1.závodu FIA ME OK a OK Junior - Valencii

Výsledky 1.závodu FIA ME OK a OK Junior - Valencii

První závod evropského šampionátu kategorií OK a OK Junior, se odjel o minulém víkendu (22.-24.3.2024) ve španělské Valencii....

icon Vráťa Ondráček icon 26.3.2024, 5:55 icon 133x icon 0x

Rozhovor s Adamem Koutem ...

Rozhovor s Adamem Koutem  ...

Kariéra bývalého motokáristy Adama Kouta pokračuje ... Dnes nám na pár otázek před sezónou bude odpovídat jezdec, který...

icon V.Rožánek / V.O. icon 23.3.2024, 18:54 icon 147x icon 0x